Günler: Haftanın 4 günü toplam 12 saat.
Eğitmen/Öğretmenler:
Büyük bir korkumu yasadigimiz,Yoksa büyüttügümüz bir korku mu?
Haziran ayinin girmesiyle öss sonuçlari dogrultusunda konservatuvara gitmek isteyen sanatçi adaylarinin bu dönemlerde(sinav yaklasiyor) çok fazla mail aldigim için, bu yazi dizisi altinda toplamak,bildiklerimi sizlerle,okuyucularimla paylasmak istedim.
Bu görüsler elbette kisi yada kisilerce degisecektir. Herkesin bir çalisma sistemi vardir. Muhakkak bu konuda benden tecrübeli insanlar vardir,degerli üstatlarim,hocalarim vardir. Yanlis yada eksik kaldigim, yada atladigim konular olursa,uyarmalarini rica edecegim. Böylesine hassas bir konuda insanlari yanlis bilgilendirmek,ve bu dogrultuda çalisan oyuncu adaylarinin, bir yilina sebep olmamak için elimden geldigince,dilim döndügünce anlatmaya çalisacagim.
Öncelikle Öss sinavinda geçerli olan ham puani (kimi yerlerde 160,kimi yerlerde 185,200 vs.) almak sart. Bu puanlari aldiktan sonra,Okul tercihi yapilmalidir. Yani önceden kafada bir taslak olusturulmalidir. Hangi okulda sinava girilecegi konusunda bir karara varilmalidir. Sinava girecegi okulun sartlarina uygun olmak zorundadir. Puan,Yas siniri,Kontenjan,Kaç kisi basvurmus,Kaç kisi alinacak vs. Bunlara dikkat edilmelidir. Bunlara karar verildikten sonra en önemlisi olan Tirat,siir,öykü seçimlerine baslanmalidir.
OYUN SEÇİMLERI
İşin en zor kismi,belki de en sikici bölüm burasi.. Uzun ve hummali bir çalismayla tirat seçimleri yapilmalidir. Bana gelen maillerde tirat seçimleri için yardim istenir. Su unutulmamali ezbere tirat verilmez. Sinava girecek kisi kendine uygun tiradi beraber çalistigi hocasiyla yada,kursa gidiyorsa oradaki hocalarin yardimiyla, yalniz çalismak zorunda iseler; kendilerine en uygun tiradi yine kendileri vermelidirler.
Tirat seçimi yapilirken; Boyu,Kilosu,Yasi,Karakteri (Agresif,yada uysal) yani ruh haline göre yüz ifadesine göre seçilmeli. Bütün karakterler göz önüne alarak kendi yapisina göre en uygun seçim yapilmali. Tabi bunun yaninda girecegi okullarin bazilari zorunlu parça verirler. O parça oynanmak zorundadir.
Bunun yani sira seçilen tiratlarin kitaplari bulunmali,onlar okunmali,Yazarlari taninmali,Yazar; oyunu yazarken,ruh hali saptanmali,karakter analizi yapilmali. Tiradi daha iyi anlayabilmek için bunu yapmak sart.
Elinizden geldigince Kurs egitimi alarak çalisin,Kendi basiniza çalisarak hatalarinizi görmezsiniz. Deneyimli hocalar karsisinda daha basarili olursunuz.
Kesinlikle bol bol kitap okuyun,Sinemaya gidin,Yazar taniyin … Genel kültürünüz ne kadar çok ise o kadar kendinizden rahat ve emin olursunuz.. Zira jüri karsisinda Oynadiginiz tiratlarin yazarlari sorulacaktir. Ne zaman yazildigi ne için yazildigi veya oynadigin oyundaki bas karakterin en yakin arkadasi kimdi gibi sorular yöneltilebilir. O yüzden konuya hakim olmalisiniz.
HANGI TIRATLAR OYNANMALI,HANGILERI OYNANMAMALI
Bana kalirsa Klasik oyunlardan uzak durulmali,basmakalip,Klise Tiratlar (Örnek, Cehov, Shakespeare, molier,Güngör dilmen vs.gibi her yil oynanan,hamlet,midasin kulaklari,molierin hirsiz var tiradi vs. o kadar çok oynandi ki jüri karsisinda yinemi bu dedirtilmemeli) bunun yerine, mizansenin bol oldugu oyun seçimleri daha saglikli olacaktir. (Bu tartisilabilir) Elbette oyunculuk önemlidir. Tirada hayat kazandiran oyunculuktur. Ama aylarca çalisan sanatçi adayinin, jüri karsisinda sadece üç dakikasi var. Ve bu üç dakikada kendini jüriye kabul ettirmek oldukça zordur.
Yeni,Güncel,ve herkesten farkli olabilecegini düsündügünüz en uç noktalarda oyunlar oynanabilir. Oyuncu adayi arastirmaci olmak zorundadir. Bilinen ve her sene oynanan tiratlardan uzak durmalidir. Bu isin basit kismidir. Arayip bulmalidir. Ve kendince en ilginç gelen,Kimsenin bilmedigi oyunlar oynanmalidir. (En azindan öyle düsünmelidir.)
Tirat seçimleri yapilirken kesinlikle siveye gidilmemelidir. Yöresel sive kullanmak çok büyük hatadir. Konservatuvarin tercih ettigi sive Istanbul aksanidir. Oyun seçimlerinde de kesinlikle sive içerikli,Aga rolü,Köylü rolü vs. gibi siveye açik olan tirat seçimlerinden uzak durulmalidir. Evrensel,Çagdas oyun seçimleri her zaman arti olacaktir.
Eger diksiyonla ilgili sikintilar varsa; ders alinmalidir. Böyle bir sansi yoksa kitaplarla çalisilmalidir. Ama elinden geldigince jüri karsisinda bu siveyi belli etmemelidir.
Siir elinizden geldigince dogayi içeren bir konu olsun. Dünyaca ünlü sairlerin muhtesem siirlerini kullanabilirsiniz. Ama ses tonunuza,Duygu ritmine bagli olarak ta seçimler yapilmali. Öykü; Bilinmeyen bir konu içermeli.Oynadiginiz parça ile Jüriden notunuzu almissinizdir: Öykü ve sanda Sikintili olmaniza gerek yok. En büyük not Oynadiginiz parça ile alinir. Digerleri sadece sosudur.
Eger bulundugunuz ilde sinava girecekseniz; kantinine takilin. Ögrencilerle tanisin. Ne kadar çok takilirsaniz o kadar rahat olursunuz. Kendinizi o okulun bir parçasi olarak görmeye baslarsiniz. Iliskilerinizi iyi bir zemine oturtun. Eger disardan geldiyseniz,asla sinavdan bir gün önce gelmeyin. 1 hafta önce gelip okul tahlili yapin,ögrencilerle irtibata geçip,kantini,okulu,hocalari ögrenmeniz sizin için büyük avantaj olacaktir.
JÜRI KARSISINDA
Aylardir çalisiyorsunuz,memleketlerinizden uzaklasmissiniz, bazilari aylar öncesinden sinavin yapilacagi memlekete gidilmistir. (Konya Selçuk üniversitesi 2 ay konservatuvar öncesi kurs veriyor.) Ve bir yilin bosa gitmemesi için heyecanli bir bekleyis vardir. (Buradaki sözlerimden su anlasilmasin,Hayatin sonu degil. Kazanamayinca öldüm bittim gibi sözler acizliktir. O yüzden Bu tür kompleksi olan oyuncu adaylari,Bosuna para harcamasinlar.) Bu heyecanli ve sikintili bekleyisin ardindan nihayet isminiz okunur, ve Jüri karsisindasiniz…..
Jüri karsisinda kesinlikle rahat olun,Kendinden emin olun. Sikintili ve ‘’miymiy ‘’ psikolojisi dezavantaj saglar. Girin ve oynayin. Kahkaha atin, Içinizden geldigi gibi olun. Normal hayattaymis gibi çikin jüri karsisina, Sorulara tüm içtenlikle cevap verin. Utangaç birini oynamayin. Kesinlikle samimi olun. Ve Heyecan yapmayin. Sinav sonucunda, sonuçlar kapi önüne asildiginda kazandiginizi gördügünüzde,Çok keyifli ve bir o kadarda zor bir dönem basliyor sizin için. Kazanmadiginiz zaman ise hemen yeni yil için çalismalara baslayin. Asla ve asla Bosluga düsmeyin. Eger kazanamazsaniz,gelecek senede ayni yerde girmeye çalisin.
Geçer her yil sizin için basarisizlik degil. Birer deneyimdir.
Not :
1.M.E.B. yayinlari [ Alistirmali diksiyon sanati] Yazar : Nüzhet SENBAY
2. M.E.B. yayinlari [Diksiyon alistirmalari] Yazar : Murat ATAK (daha detayli)
Cezmi Koca’nin yazmis oldugu '' Konservatuvar sinavlarina hazirlik'' adli kitap... (Adindan da anlasilabilecegi üzere sinava girmeden önce neler yapilmasi gerektigini,konservatuvari olan okullar,özel okullar, özel kurslar,içerigi,sartlari,nelere dikkat edilmesi gerektigi, konservatuvara hazirlanirken tiratlarin nasil olmasi gerektigi,nelere dikkat edilmesi gerektigi ve dünya yazarlarindan tirat örnekleriyle ilgili (erkek ve kadin olarak ayrilmis sekilde) genis bir bilgi veriyor.
Ilk defa sinava girecekler için özellikle tavsiye ettigim kitabin çok fazla faydasini göreceklerdir. Psikolojik anlamda Tiyatrocu olmalimiyim ? olmamalimiyim? Yada neden olmaliyim gibi bir çok soruya cevap verebilecek en güzel kitaplardan birisi..
Özdemir Nutku'nun yazdigi ‘’tiyatro tarihi’’ 1ve 2 yi muhakkak alinmasi gereken bir kitap.
Yilmaz Arikan'in yazmis oldugu ‘’Tiyatro egitimi’’ adli kitaplari alip okumalarinin ,dünya yazarlari,ustalar,monologlar,düsünce sanatlari,baslattigi akimlar,öncü oldugu konular, ve hayat biyografileri gibi tiyatro alaninda çok önemli konulara deginmis bu kitabi almanizda fayda var.
Esra Uluç imzali ‘’Güzel konusmak istiyorum’’ adli kitabinda çok fazla faydasini göreceksinizdir.Önemli açiklamalar,bildigimizi sandigimiz bir çok seye isik tutan bir kitap.
Bir Öneri : Bol Bol sözlük Okuyun ve Kelime hazinenizi gelistirin.
Sinava girecek adaylara basarilar…